De trend van 2021 is winterbaden of afgelopen week zelfs ijsbaden. Ook in Yoga land is deze trend hip. We kennen allemaal de beelden uit Rusland en andere Oosterse landen waar vooral mannen, maar ook vrouwen zich in zwem tenue (of zonder) in ijswater of sneeuw onderdompelen. Wim Hoff heeft deze trend nu ook in Nederland ‘hot’ gemaakt.

Waar over hete kolen lopen een aantal jaren geleden het bewijs leverde dat we met onze geest tot grootse dingen in staat zijn, is nu deze koude variant aan de beurt.

Er worden vele gezondheidsvoordelen aan toegeschreven. Je levensenergie (Ki/Chi/Prana) gaat ervan stromen. Net als na het koud afdouchen na een sauna bad, maar dan extremer.

Past dit bij yoga? Is het werkelijk zo gezond voor je als wordt gezegd?

Ook hier zijn de onderzoekers het niet met elkaar eens. Maar als je normaalgesproken al een ‘brainfreeze’ krijgt van een ijsje eten, dan kun je je voorstellen wat winterbaden met je systeem doet. Het komt dus neer op zelf goed voelen wat er klopt.

Het dieper voelen ontwikkelen is op dit moment één van de topprioriteiten in deze meest verwarrende tijd die we ooit gekend hebben op aarde. Zoveel meningen, zoveel wetenschappelijke onderzoeken die elkaar tegenspreken. We worden helemaal op onszelf teruggeworpen om zo te leren voelen en ons bewustzijn te vergroten.

Door yoga kun je lichaam en geest in balans brengen zonder extremen en tegelijkertijd het voelen tot een kunst verheffen. Je groeit in bewustzijn door met name veel zelfonderzoek te doen en in stilte te zijn met jezelf.

We komen uit een tijdperk waar de mannelijke energie, de ratio, dominanter aanwezig was. We gaan nu naar een tijdperk waar de vrouwelijke energie, het voelen, meer voet aan de grond krijgt, zodat die twee in balans kunnen komen.

Het winterzwemmen is duidelijk nog een staartje van de mannelijke kijk op dingen.
Mentaal bereid je je voor op deze stress ervaring door ademoefeningen, ontspanning en mind-set. Je schakelt hiermee je gevoel uit. Je doet de activiteit en je systeem ervaart een shock. Dit is heel stressvol voor het lichaam. (denk ook aan het hart). Daarna, als de activiteit klaar is, gaat het lichaam zijn balans hervinden. Dit gaat gepaard met een enorme (nor) adrenaline en cortisol stoot. Je voelt je dan extreem ‘high’ van de activiteit en registreert dit als fijn.

Maar telkens als je je lichaam die shock toedient en weer terug in balans moet komen kost dit enorm veel energie. Je zet je lichaam telkens weer in een ‘overlevings-‘ of ‘vecht’ stand. Waarna het weer veel moeite moet doen om terug in balans te komen. Je creëert letterlijk stress/oorlog in jezelf. Interessant is dan om te kijken waarom je het doet. Wat is de dieperliggende reden?

Energetisch gezien is het de bedoeling dat we ons leven meer vanuit zachtheid en balans gaan leven. Om ons heen zien we die strijd ook volop gaande. Ons vrij maken van alle patronen in onszelf die duiden op vechten, vluchten of bevriezen zorgt dat daar nieuwe levensenergie kan gaan stromen. Zo komt je hele systeem in balans. Dit doe je door de emoties en trauma’s die gekoppeld zijn aan deze reactie strategieën te doorleven om ze vervolgens los te laten. Dit kun je doen door bv. trauma release, psychotherapie, meditatie en yoga. En hoe meer je in balans komt, hoe fijner je je voelt. Je ervaart dan altijd die gezondheid en energie, maar dan zonder de extremen. Je mag in liefde helen. De hardheid is passé, leve de zachtheid!

Ondersteunend aan je innerlijk werk, zijn gezonde bio plantaardige voeding, bewust en vanuit je gevoel leven en bewegen. Zo leef je met respect voor je eigen lichaam en verzorg je het liefdevol.

Zelf twijfel ik regelmatig aan mijn grootsheid en mentale kracht en zoek ik een manier om dit te voelen. Ik zal hiervoor echter niet het extreme opzoeken. In het boek “Lichtwerker relaties” las ik het volgende: “Jij bent een meesterwerk, een Goddelijke vonk, dus wat kun je anders zijn dan prachtig? Ons fysieke lichaam is niet alleen maar een vat, maar een geschenk dat respect verdient en een waardige behandeling”. Wat een prachtige reminder vind je niet?

close
Ontvang een gratis Audio met yoga oefening ter ontspanning van de onderrug en schrijf je in voor de nieuwsbrief, waarin je maandelijks op de hoogte wordt gehouden over mijn yogalessen en -retreats

We zullen geen SPAM versturen lees de privacy policy voor meer info.